måndag 13 juni 2016

Medicinsk sekreterare

Jag fick frågan om jag kunde skriva ett inlägg om mitt yrke. Vilka arbetsuppgifter vi utför. Självklart!

Jag ångrar inte en sekund att jag satte mig i skolbänken och la två år på att utbilda mig till medicinsk sekreterare, eller hälso- och vårdadministratör hette utbildningen jag gick i Nybro 2010-2012.

Mina arbetsuppgifter är väldigt varierande. Givetvis är huvudsaken att skriva journaler. Sedan är det ju mycket upp till var och en hur mycket extrauppgifter man vill ta på sig. Jag har jobbat på mitt nuvarande jobb i fyra år nu och jag har lyckats samla på mig en hel drös med spännande uppgifter utöver de vanliga. Exempelvis:

- Jag är LISA (lokal informations- och systemansvarig). Det innebär att när någon har problem med något i journalsystemet så kommer de till mig. Jag ordnar så att alla på vår klinik får rätt behörighet i journalsystemet.

- BoS-lokaladministratör. Vi håller på att införa ett system som heter Beställnonh och Svar i landstinget. Jag är en av fyra som utbildar och hjälper personalen med detta på ortopeden.

- Jag är en av tre inhoppare på vår akutvårdsavdelning.

- Jag skriver (som alla sekretare på kliniken) akutens ortopediska diktat, vi har en kväll var fjärde vecka + var femtonde lördag.

- Jag är med i ett pilotprojekt som representant för sekreterarna där vi får vara med och bestämma hur våra nya elektroniska remisser ska se ut. Mycket roligt! 

- Jag fixar med klinikens kontrollistor. Skriver ut listor på anteckningar som på något vis är felaktiga och antingen rättar dessa eller delar ut så att de blir rättade.

- Jag ansvarar för registrering i Svenska Axelprotesregistret på kliniken. (Hjälper även till med höfterna när det behövs).

-Jag ska ha hand om klinikens hemsida men det har liksom inte riktigt dragit igång ännu. Men det kommer. 

- Vi håller reda på tre doktorer var på vår klinik, skriver deras diktat, hjälper dem att hålla reda på papper, ringer samtal åt dem och fixar med remisser och remissvar och allt man kan tänka sig i administrativ väg.

Ja, jag har säkert glömt något men detta är i stora drag vad jag gör. Jag är väl en av dem som har flest uppgifter på vår klinik men jag trivs med det och gillar när det är mycket att göra. 

Det är ett väldigt roligt och givande yrke med mycket variation. Jag har fått anpassa mina arbetstider efter mitt privatliv. Eftersom jag har mina barn varannan vecka så jobbar jag jättelånga dagar när de är hos sin pappa och kortare när de är hos mig. Vilket jag är väldigt tacksam för. 

Den enda nackdelen med vårt yrke är lönen. Den borde vara högre. Vi är värda mycket mer!

Det blev lite långt men det finns mycket att säga :) 

Inga kommentarer: