måndag 18 oktober 2010

Första dagen...

Idag har jag haft min första praktikdag på Thoraxcentrum i Karlskrona.
Dagen började ganska stressigt, tidigt uppe, fix iordning barn och köra dem till dagis och det vanliga. Jag va nog mest nervös för det, för jag lämnade dem typ 6.45 och då har inte deras vanliga fröknar börjat än... de kommer först vid 7.00, så jag va jättenervös över att Milo skulle bryta ihop och inte vilja stanna på dagis... Men än en gång förvånar denna lilla knatten mej och (knappt) ger mig en kram och susar in för att leka... Så det va med ett leende på läpparna som jag kunde bege mig mot ststionen.
Där mötte jag Sara och vi skulle in och köpa tågkort så vi slipper halka runt med bilen på vägarna... Tanten i kassan va inte den snabbaste så det va inte långt ifrån att vi missade tåget... Men vi hann, med lite spring i benen så va det lugnt ;-)

Väl avhoppade i Bergåsa så va det ju bara att ta sig till huvudentrén... bara o bara :-P Det blev helt fel håll för mig eftersom jag alltid kommit in på sjukhuset via förlossningsentrén och akutentrén... Men efter mycket irrande så hamnade vi på parkeingen bakom förlossningen och därifrån hittade jag ju till huvudentrén... Sen va det inte så svårt. De stod och väntade på oss =) Mycket trevliga kvinnor hade de valt ut till att ta hand om oss och vara våra handledare under den här tiden...
Först satt vi och pratade en massa, fikade och hälsade på de andra sekreterarna. Sen gick vi runt på avd 55 och även avd 47 och hälsade på allt och alla. Mycket trevliga människor överallt!! Sen fick vi überheta rockar ;-) Och hörlurar och kollegieblock... Sen va det dags att välja avdelning... Ingen sa nåt så jag sa att jag kunde vara på avd 55. (en fågel viskade i mitt öra att det är den bästa avdelningen ;-))
Så då skiljdes vi åt och jag följde med Lisbeth upp till kontoret och vi började greja med alla datasystem och allt sån roligt... Det är MYCKET att lära sig, och det kommer ta tid, men det är verkligen jätteroligt!
Sedan ville hon visa mig röntgen så vi kilade ner och hälsade på alla där med, och vet ni det finns faktiskt doktorer med humor ;-) Jättesnälla människor =) Lisbeth frågade dem om jag fick komma ner till dem sen och vara där en dag och se hur de jobbar där, och de tyckte det skulle va jätteskoj! Jag med givetvis, det är så mycket man vill hinna med och så mycket man vill prova på!
Lisbeth frågade även om jag vill vara med på en operation vid ett senare tillfälle, ni vet där de sågar upp hela bröstkorgen och grejar med hjärtat!! Vilken upplevelse! Det känns väldigt läskigt men jag skulle faktiskt kunna tänka mig att vara med under en sådan någon gång... Inte just nu, men när man kommit in i allt och lärt sig lite mer om det man verkligen ska göra!
Sen vid 12 slutade Lisbeth och "lämnade över mig" till Karina, också jättetrevlig. Nu hade ju den mesta nervositeten lagt sig så nu kunde man koncentrera sig lite mer och verkligen försöka ta in allt... Vi skrev kallelser och jag fick göra iordning pärmar med patienternas remisser, provresultat och liknande. Det va faktiskt jätteroligt! Vi ska bara få ordning på våra datorbehörigheter med så vi kan börja skriva lite diktat med =)
Imorrn ska vi få följa med på föreläsning, det ska bli intressant. Så ja man kan väl säga att jag är supernöjd med min första dag. Men jag är också enormt trött vill jag lova! Men jag tror faktiskt att det kan bli en riktig hälso- och vårdadministratör av mej :o) Pusshej!

Inga kommentarer: