tisdag 9 maj 2017

Hur var det nu?

Jo men det här med att planera barnafödsel var väl inte min starka sida. En liten uppdatering från dagen:

Vi kom in till mottagningen i dag vid 10-tiden och träffade en superbra barnmorska. Eftersom hon inte kan läsa om mina MVC-besök då jag hänger i fel landsting på de besöken så ville hon att jag skulle berätta om allt den senaste tiden. Hon förstod mig. Hon ville kolla bebis en gång först innan hon kallade in läkare. Hon förklarade lite snabbt att det såg ut som att bebis kasat ner med rumpan nu i alla fall. Hon frågade lite saker om hur jag kände inför snitt och sånt innan hon gick och hämtade en läkare. Supergullig läkare som klappade om mig och förklarade allt jättebra. Hon sa att när hon hört om mina vändningsförsök och att barnet ligger i tvärläge pus att jag fött två barn vaginalt innan så hade hon bestämt innan hon kom in till oss att hon skulle råda mig att inte snitta och istället låta allt starta själv och att man sedan sveper runt barnet på något vänster så att huvudet hamnar nedåt och liksom inte kommer runt igen då värkarna börjat. Det lät riktigt läskigt faktiskt.

MEN sa hon när hon körde med ultraljudsmaskinen, nu ligger bebis med rumpan nedåt och då planerar vi in snitt. Jag kan säga att jag blev väldigt lättad, det andra hon förklarade lät superläskigt.

Vi har fått ett datum och jag vet att alla är supernyfikna men nu har vi avslöjat så mycket annat så något vill vi ha hemligt så länge det går. Sen fattar jag med att det kommer att brista på slutet och att vi kanske försäger oss och lite så men just nu vill vi inte berättar och det är ju inte inom de närmsta dagarna direkt så nu är det såhär.


Det var inte så mycket mer vi fick reda på i dag faktiskt. Bebisens kön fick vi konstaterat ännu en gång. När jag ringde ner till  dem i går så lät det superbråttom att jag var tvungen att komma ner och träffa läkare direkt men så var det inte i dag. Hon sa till mig i går att vi skulle träffa läkare för planering och sedan även träffa anestesiläkare men så var det inte. I dag skulle de mest kolla hur bebis ligger och se om ett snitt var på tapeten. Så vi har fått en ny tid för läkarbesöken också... Tycker lite synd om min gubbe som fick köra 12 mil för att se typ samma sak som vi såg i går. Vi räknade ut att det var nionde ultraljudet nu. Jisses jag gjorde ett var med brorsorna! Två till blir det minst, kanske till och med tre om jag ska kolla till läget på MVC-besöket nästa vecka också. Om det nu inte är så att bebis spontanvänder sig då blir det ju vaginal förlossning i alla fall.



Hua, det är mycket att ta in nu. Om man ändå hade haft facit i hand och skulle veta att bebis inte kommer att vända sig eller kommer att vända sig... Men så enkelt är det ju inte. Det planerade datumet är som sagt inte inom de närmsta dagarna. Tror de ville skjuta på det så länge som möjligt eftersom det finns så gott om fostervatten och bebis mår så bra där inne så chansen för vändning finns fortfarande. Men läkaren sa innan hon gick "jag tror det blir snitt, jag tror inte den vänder sig" och så flinade hon. Gillade henne skarpt. Tusen gånger bättre än de i Kalmar som typ kastade ut oss när vi nämnde Karlskrona. Oproffsigt!

Nä men nu lockar min vattenmelon :-) Pusshej!

3 dagar kvar att jobba. 19 dagar till beräknat datum  

Inga kommentarer: