torsdag 18 maj 2017

MHVđŸ€˜đŸ»


Galet galet! Jag valde i alla fall rÀtt vecka att ta semester ;-) 10 dagar kvar. Eller?

I dag ringde det inget uppringnings-ID, tĂ€nkte direkt att det mĂ„ste vara antingen barnmorskan eller förlossningen. Mycket riktigt det var min barnmorska Lena. Hon undrade lite vad jag hade för mig. Hon sa att hon pratat med en annan frĂ„n barnhĂ€lsovĂ„rden som nĂ€mnt att det varit nĂ„gon i Nybro som hörde till Emmaboda i gĂ„r. Japp, det var jag. Det hade nog blivit nĂ„got fel med tiderna :-S

Hon sa att hon dÄ kollat i min journal och sett mina Àventyr senaste veckorna. Hon undrade hur jag tog detta och hur jag kÀnde inför snitt och hur jag haft det efter vÀndningsförsöken. Hon hade ju inte alls blivit uppdaterad pÄ detta eftersom de har det underbara telefonsystemet Tele-Q (eller vad det heter) i Kalmar landsting, sÄ nÀr jag ringt och försökt fÄ tag i henne sÄ hade jag bara kommit till andra barnmorskor.

Nu undrade hon ju om jag ville komma in i dag igen pÄ min bokade tid. Jag förklarade som det var att jag gÀrna ville kolla hur bebis ligger sÄ att den inte vÀnt sig och hÀr gÄr jag och tror att jag ska bli snittad inom en ganska snar framtid. Hon förstod mig och jag var vÀlkommen in. De har ju ultraljud i Nybro sÄ jag dubbelkollade med henne sÄ att hon kunde kolla ordentligt med ultraljud ocksÄ nÀr jag kommer in.

Syster följde med in till Nybro och var med denna gĂ„ngen. Blodtrycket lĂ„g bra, SF-mĂ„ttet hade ökat rejĂ€lt typ 3 cm sedan sist. Hon kĂ€nde och klĂ€mde och lyssnade pĂ„ hjĂ€rtljuden som var jĂ€ttebra denna gĂ„ngen, phew, jag hade inte varit sugen pĂ„ att bli inskickad till Kalmar igen ;-) Jag förklarade vart jag tror huvudet ligger och hon var beredd att hĂ„lla med fast inte helt 100. SĂ„ ultraljudsmaskinen sattes igĂ„ng. Den var inte helt ny heller. Men som hon sa den fyller sin funktion. Och det viktigaste i dag var ju (förutom att bebis mĂ„r bra givetvis) att se om bebis ligger kvar som innan, alltsĂ„ med rumpan nerĂ„t. Hon var ganska sĂ€ker pĂ„ att det var sĂ„ men ville Ă€ndĂ„ att en annan barnmorska kollar ordentligt. Bebisen Ă€r ju vĂ€ldigt stor dĂ€rinne nu sĂ„ det Ă€r ganska sĂ„ svĂ„rt att urskilja vad som Ă€r vad men man sĂ„g ju ganska tydligt vad som var huvudet.

In kommer nÀsta barnmorska. Hon ville kÀnna först - Oj, det sitter i alla fall rejÀlt fast hÀr.
Och sÄ igÄng med ultraljudet och jo, visst Àr det sÄ rumpan ner och huvudet till höger under revbenen. Som jag trodde. Jag var tvungen att frÄga om de tror att det finns chans att bebis snurrar nu sista dagarna. Nej det trodde ingen av dem att det skulle hÀnda. Bebis sitter fixerad med rumpan nedÄt nu.

SĂ„ nu tror jag faktiskt att det Ă€r safe att stĂ€lla in sig pĂ„ snitt. Men som jag sa till syrran, nu nĂ€r man vet hur bebis ligger helt sĂ€kert dĂ„ börjar man noja för nĂ€sta grej. Att det ska sĂ€tta igĂ„ng innan snittdatumet. Snittdatumet Ă€r ju vĂ€ldigt nĂ€ra det berĂ€knade födelsedatumet. Drar det igĂ„ng med vĂ€rkar eller vattenavgĂ„ng nu sĂ„ blir det akut snitt. Det vill jag verkligen undvika. SÅ aldrig kan man bara chilla och vĂ€nta in dagen med ro. Nu blir det till att sitta blixtstilla Ă€nda fram till snittdatumet. Haha, det skulle ju funka!? Pusshej!

Inga kommentarer: